Hverdagen består af en masse forskellige puslespil. For at få hverdagen til at hænge sammen skal man have institutionen til at passe med jobbet, og man skal have jobbet til at passe med, hvornår man kan hente børn, handle ind, lave mad og listen fortsætter.
For en virksomhed kan der være et ekstra puslespil i at få dækket op for hele dagen. Nogle er morgenmennesker og fungerer bedre i de tidlige timer af dagen, alt imens at andre vil fungere til de her sene vagttimer, der går over eftermiddagen og aftenen, endda måske natten med.
Puslespillet forøger samtidig sin sværhedsgrad idet en medarbejder ringer ind om morgenen og melder sig syg, da man kan være nødsaget til at kalde nogen ind for at bemande den tomme plads.
Hurtige og gode løsninger
Det er på baggrund af dette store besvær ikke en overraskelse, at man ønsker, at der er nemmere måder at gøre tingene på for at få sat en god, overskuelig og nem vagtplan op, som både passer ind i puslespillet for arbejdspladsen såvel som for den enkelte medarbejder.
Gennem samtaler med personalet – enten individuelt eller til møder – så kan man som leder få et godt indblik i, hvad der foregår og udstråle et ønsket samarbejde, der giver medarbejderen et mere behageligt arbejdsmiljø og forhåbentlig en større vilje til at acceptere kompromisordninger.
Som leder kan man her være nødsaget til at slå i bordet og gøre det klart, hvem der har det sidste ord. En god vagtplan skal netop, foruden at bringe system i, hvem der arbejder hvor og hvornår, også være med til at sikre at virksomheden kan yde sit bedste, undgå for lange ventetider, forsinkelser og andre ting, der kan irritere kunder og borgere og give en dårlig oplevelse af stedet.