Navne spiller en ekstremt vigtig rolle i vores samfund. Navne er ikke kun noget, som vi mennesker giver til hinanden, de fungerer også som pejlemærker. Nærmere bestemt pejlemærker ud fra hvilke vi kan identificere og forstå verden omkring os. Et navn er derfor ofte noget af det allerførste vi orienterer os omkring når vi skal lære noget nyt at kende. Når man skal starte en hjemmeside op, er dens navn derfor et af de elementer som man virkelig bør lægge noget tankevirksomhed bag.
Det store spørgsmål med hensyn til navnet er, hvad man ønsker at det skal symbolisere og videregiver i forhold til potentielle kunder. Et navn skal gerne kunne rumme alle aspekterne af det hjemmesiden indeholder og kan, og dette kan være svært. Har man for eksempel en hjemmeside som forhandler elektroniske løsninger eller måske medicin, kan man måske være fristet til at give den et teknisk og fagligt relateret navn. Ønsker man at appellere til andre inden for ens eget fag, er dette ganske fint. Men ønsker man at appellere til et bredere publikum er dette noget, som man kan skyde sig selv i foden ved.
Vælg et navn som er spændende og som er frit
Ønsker man at alle udefrakommende skal have en mulighed for at forstå hvad ens firma er og hvad det står for, bør man vælge et navn med større gennemsigtighed. Dette gør ens hjemmeside langt mere identificerbar i forhold til kunderne. Et mere normalt navn kan dog også resultere i, at domænenavnet forsvinder en smule i mængden. Hvorvidt man ønsker den ene eller den anden løsning er således en vurderingssag. Det afhænger typisk meget af, hvilke kunder man i sidste ende ønsker at tiltrække.
Lige meget hvad, så er det ikke nok at vælge et navn. Det er nemlig desværre ikke med domænenavne på samme måde som det er med navne til mennesker. Her kan to hjemmesider ikke hedde det samme, og dette faktum kan selvfølgelig godt udgøre en udfordring. Samtidig er det godt og vigtigt at vide om en virksomhed hedder det samme på nettet som ens egen, for dette kan skabe potentiel forvirring blandt kunderne. Heldigvis er det ikke svært at finde ud af om ens navn er unikt, for med en hjemmeside som domæneguide.dk kan man let og hurtigt tjekke op på situationen omkring ens foretrukne domænenavn. Hvis det er ledigt, så er det nemt bare at trykke køb domæne.
Sørg for at alting er i orden når hjemmesiden oprettes
På domæneguide.dk finder man en søgemaskine, hvor man kan plotte ens planlagte domænenavn ind. Hjemmesiden foretager her en hurtig søgning, og informerer så en om hvorvidt dette domæne allerede eksisterer. Gør det det, så er man nødt til at gå i tænkeboks igen og overveje hvad alternativet til det ønskede navn kunne være. Gør det ikke, kan man med ro i kroppen bevæge sig videre til den næste del af processen omkring hjemmesideoprettelsen.
Med et fastlagt domænenavn er det også nødvendigt at købe en domæneplads. Disse bliver ofte udbudt af webhoteller til forskellige priser. Når formaliteterne så er i orden, så kan det rigtig sjove gå i gang. Så skal man nemlig til at designe en hjemmeside som både afspejler dens navn og den virksomhed eller det koncept som den repræsenterer. Er det en hjemmeside som satser på mange og varierede kunder, så er simplicitet og overskuelighed vigtig. Er hjemmesiden svær at finde rundt på, vil mange nemlig med det samme fravælge den. Er der tale om fagfolk eller en lille velinformeret gruppe, kan man tillade sig at være mere informerende og fylde mere på end hvad man ellers ville.