Hvis du er startet op som selvstændigt erhverv, eller hvis du sælger dig selv som kunstner af den ene eller den anden slags, så kommer du ikke uden om messer. Messer er beregnet til at føre folk, der deler interesser eller erhverv, sammen, og det er en gylden mulighed for at udvide dit netværk og få nye bekendtskaber og klienter.
Men hvordan skal du bære dig ad, når du selv står på messe?
Blikfang: Roll-ups og bannere
Når du har en stand på en messe, bør du som minimum have rollups eller et banner. Det er den nemmeste måde at skabe blikfang, hvis du ikke også har balloner eller en fjollet hat på. Det kan selvfølgelig virke uprofessionelt, så et roll-up er en god start.
Design dit eget roll-up, så det kan give forbipasserende et indtryk af, hvad du står med. Et billigt roll-up er ikke svært at få fat i, men du er nødt til at lægge tid i, for at få det til at se flot og godt ud.
Blikfang er en nødvendighed, når du står på messe. Du er nødt til at skille dig ud af mængden, og hvis der også er mange besøgende, kan du risikere at falde i baggrunden.
Et roll-up banner er en rigtig god start. Men hvad kan du gøre, for at få folk til at lede efter din stand?
Merchandise
Et roll-up skaber et godt blikfang, men der er faktisk en måde, hvorpå du kan få folk til automatisk at lede efter dig.
Merchandise er ikke alles kop te, men hvis du laver det godt nok, vil det hurtigt blive eftertragtet, og folk vil begynde at lede efter din stand bare for at få fat i det. Ofte er merchandise en kuglepen med banner eller anden form for reklame, men hvis du vil skille dig ud, så prøv at gå en anden vej.
Godt merchandise kan være seje klistermærker med noget, du har lavet, eller dit firmas logo. Hvis du har en maskot, bør du helt klart udnytte det! Du kan også gøre din stand eftertragtet med konkurrencer og præmier – måske noget, du sælger, eller noget, du har aftalt med andre firmaer.
Merchandise kan også være spiselige ting: Cupcakes og bolsjer gør sig ofte godt, og kan også have logo på sig på én eller anden måde!
En positiv attitude
Du klarer dig bedst på messer, hvis du har en positiv attitude. Prøv altid at se det bedste i dem, der kommer for at tale med dig, og vær aldrig fordømmende over for andre.
Et smil når langt, og hvis du kan få sat en ordentlig samtale i gang, har du næsten allerede sikret dig en kunde. Hav altid respekt for de mennesker, der samler sig om din stand: Nogle har måske ikke råd til dine produkter eller ydelser, mens andre ombestemmer sig eller mister interessen.
Giv aldrig op, når du står på messe! Hvad end det omhandler roll-ups eller merchandise, skal det nok gå!